Auckland, Paihia, Hahei, Raglan en Whakahoro - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu Auckland, Paihia, Hahei, Raglan en Whakahoro - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu

Auckland, Paihia, Hahei, Raglan en Whakahoro

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

03 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Dan is het nu tijd geworden voor een echte update vanuit Nieuw-Zeeland! Na dik 2 dagen reizen kwam ik aan in Auckland waar ik wel even de tijd nodig had om me aan te passen. Het lange reizen, het tijdsverschil, de andere wereld, een niet werkende pinpas, mensen die links rijden en het feit dat iedereen je vertelt dat het zomer is zorgde ervoor dat ik na 3 dagen pas echt een beetje door had waar ik nou was. In het hostel ging ik in de kamer op zoek naar een locker maar die zijn hier in de meeste hostels dus niet aanwezig, net als dat veel deuren niet op slot kunnen omdat criminaliteit gewoonweg amper voorkomt... Dat is wel even een omschakeling na Mexico en Cuba! Ook wel fijn dat de mensen hier gewoon Engels spreken in plaats van Spaans. De Kiwi's zijn daarnaast erg aardig (oprecht en niet gemaakt zoals sommige Amerikanen), enorm ontspannen en de meesten hebben nog een goed gevoel voor humor ook!

Nadat het aanpassen gelukt was heb ik een boeking gemaakt bij de organisatie Stray die me de komende weken hier rond gaat rijden. Anders dan in de andere landen reis ik hier dus op een iets georganiseerdere manier maar dan wel via hop on, hop off bussen. Hierdoor kun je dus nog wel je eigen schema kan maken maar via een vaste route waarbij allerlei tours en tussenstops inclusief zijn. In de bus zitten voor het grootste deel mensen tussen de 18 en 25 die ook alleen op reis zijn dus vrienden zijn snel gemaakt. Het is wel even wennen om je geen zorgen te maken over waar je nu weer heen moet maar vooral ook erg ontspannen! Mijn eerste trip ging naar de Bay of Islands, onderweg maakten we een tussenstop bij een Maori village waar ik voor het eerst kennis maakte met de natives van Nieuw-Zeeland. We kregen een culturele voorstelling met wat dansen en ze lieten zien hoe de dorpen er vroeger uitzagen. De Bay of Islands zelf spreekt voor zich; een baai met een aantal kleine eilandjes. Het beeld deed voor mij eigenlijk een beetje Grieks aan, het was wel mooi maar niet erg bijzonder.

Toen moest ik weer terug naar Auckland want vanaf nu zou ik alleen nog maar zuidwaarts reizen. Die avond heb ik besteed aan de nationale sport: Rugby! De Auckland Blues zouden die avond tegen de Christchurch Crusaders spelen in Eden's park, het stadion waar enkele maanden geleden de New Zealand All Blacks de wereldtitel binnen sleepten. Het stadion zat redelijk vol met 30.000 man, de sfeer was ontspannen en we kregen een leuke wedstrijd voorgeschoteld die de Blues uiteindelijk helaas verloren met 17-18. De volgende ochtend vertrokken we vroeg in de bus in de richting van Hahei. Hier heb ik eerst met een Duitser (waar er erg veel van rondreizen hier) die ik in de bus had ontmoet de Cathedral Cave walk gelopen, een wandeling langs een mooi kustgebied met grotten, grote rotswanden en mooie stranden.
Het is eigenlijk belachelijk dat er mensen wonen in dit land want terwijl mensen zich in Nederland zorgen maken over een eventuele overstroming is ligt hier het zuidelijk eiland op een breuklijn tussen twee tektonische platen wat constant aardbevingen oplevert terwijl vrijwel het hele noordelijk eiland zich in de ring of fire bevind wat betekend dat het een actief vulkanisch gebied is... Dit levert dus sowieso vroeg of laat problemen op! Er is echter wel een voordeel: het levert een prachtig landschap vol mooie natuurverschijnselen op. Zo zijn we na de Cathedral Cove naar een hot water beach gegaan waar je bij eb kuilen in de grond kunt graven die een bad vormen met warm en soms zelfs heet water opgewarmd door de aarde. Gezien het aantal Duitsers hier was het graven in ieder geval geen probleem! Naast dat het leuk is om te doen is het ook nog een bizar beeld om al die gravende mensen en in kuilen in het zand zittende mensen te zien. De eerste dag sloten we af met een bbq (en er zouden er nog veel volgen).

De volgende stop was Raglan, een mooi gebied aan de kust dat beroemd is vanwege de golven die tot de beste surfgolven van de wereld behoren. Hier ben ik een nachtje extra gebleven omdat we een leuk en relaxt hostel midden in het bos hadden. Mijn tijd hier heb ik besteed aan relaxen aan het strand, surfen en een sunset cruise waarbij we met een boot aan het eind van de middag een tochtje over het water maakten. Tijdens de rit die ons van Raglan naar Maketu zou brengen stopten we nog bij de Waitomo Caves waar ik samen met een Nederlands meisje (Nederlanders zijn er ook meer dan waar dan ook) een tour ging doen. Het was een superleuke en uitgebreide tour met een zeer enthousiaste gids die hier in de regio is opgegroeid en daardoor niet alleen veel te vertellen had over de grotten zelf maar ook over het leven op deze plek door de jaren heen. Het bijzondere aan de grotten hier is dat ze vol zitten met gloeiwormen die alleen hier voorkomen. Toen we de grot ingingen hadden we helmen met op met een lamp en als we die uitzetten konden we al wat wormen zien maar toen we de lampen definitief uitdeden en in een bootje stapten en rond vaarden zagen we dat het plafond vol zat met wormen! Terwijl onze ogen aan het donker wenden konden ook steeds meer van de grot zelf zien en toen we terug liepen hadden we onze lampen niet eens meer nodig, de hele grot was volledig door de wormen verlicht!

Na ook nog een 'gewone' limestone grot bekeken te hebben met stalactieten en stalagmieten (en het stoffelijk overschot van een uitgestorven Moa bird) zijn we naar een farm gereden waar we een culturele avond hadden met een show van Maori's en waar ik met de jongens de Haka leerden terwijl de dames de kunst van poi leerden... We waren met de jongens met een groepje met 2 Britten, een Zweed, een Duitser en twee Nederlanders dus het ging natuurlijk voor geen meter maar lol hadden we wel!

Inmiddels zijn we aangekomen in het Tongariro National Park aan de voet van mount Tongariro. Onderweg zijn we nog gestopt in Rotorua wat vol zit met Geothermal Activity, hier hebben we nog een kijkje genomen bij wat hot water pools en 'The Worlds Largest Bubbeling Mudpool' oftewel een warm kokend modderbad... Vervolgens hebben we een nacht in een kamp in de natuur gezeten (deed me erg denken aan Randolph, NY trouwens) waar ik wat rondgelopen heb en we 's avonds een kampvuurtje hebben gemaakt. Nu zit ik in een lodge midden in het park. We willen hier graag de beroemde Tongariro Alpine Crossing doen maar het weer werkt nogal tegen waardoor het pad onbegaanbaar is :( Het weer is hier sowieso het bekende wisselvallige weer waarin je vier jaargetijden op één dag kunt krijgen... Dus in plaats daarvan hebben we in de jacuzzi gerelaxed en zitten we, om toch wat van de omgeving te zien, bij de open haard de Lord of the Rings films te kijken. Morgen nog een kans...

  • 04 Maart 2012 - 07:21

    Lily:

    Klinkt allemaal zeer relaxed! Geniet er van!, liefs Lily

  • 05 Maart 2012 - 10:01

    Michiel:

    Hoi Pieter,
    Ik ben weer begonnen met werken en je verslagen te lezen...
    Ziet er nog steeds goed uit! het ga je goed.
    Groetjes.

  • 14 Maart 2012 - 13:17

    Sjoerd:

    Ziet er allemaal mooi uit. Ik heb niets over bosbrande gelezen dus je hebt je dit keer voor de verandering is een keer gedragen bij het maken van een vuurtje, ouwe pyromaan die je bent:P
    Geniet er nog lekker van en tot over een paar maandjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 28698

Voorgaande reizen:

09 Januari 2017 - 14 Februari 2017

Panama, Costa Rica en Nicaragua

07 November 2011 - 20 Februari 2012

Mijn trip rond de wereld

Landen bezocht: