Sydney, Byron, Brisbane, Noosa en Fraser Island - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu Sydney, Byron, Brisbane, Noosa en Fraser Island - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu

Sydney, Byron, Brisbane, Noosa en Fraser Island

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

11 Mei 2012 | Australië, Airlie Beach

Dan is het nu tijd voor wat waarschijnlijk mijn op één na laatste verslag wordt! Aangezien ik er voor had gekozen om de Outback uitgebreid te doen heb ik indirect ook de keuze gemaakt om de east coast sneller af te reizen dan de gemiddelde backpacker doen. Dus ben ik deze laatste weken weer eens veel in een hoog tempo aan het zien.

Vanuit Darwin vloog ik met Jetstar naar Sydney waar mijn east coast trip zou gaan beginnen. Ik vond Sydney een heerlijke stad! Veel backpackers hadden mij eerder verteld dat ze Melbourne verkiezen boven Sydney maar bij mij is dat zeker andersom, ik heb er vier dagen doorgebracht en me prima vermaakt. Mijn hostel zat in de wijk Kings Cross wat een beetje een shabby neighborhood schijnt te zijn maar daar heb ik eigenlijk helemaal niks van gemerkt. In 20 minuten kon ik van mijn hostel naar het centrum van de stad lopen waarbij ik dwars door de Botanic Gardens heen liep waar het eigenlijk iedere dag een levendige boel was van allerlei mensen die gewoon rustig aan het wandelen waren en sporters die aan het fietsen, hardlopen, zwemmen, boksen etc. waren. Het centrum van deze gigantische stad (4.5 miljoen inwoners) was vrij druk maar voelde absoluut niet zo aan, de sfeer in de hele stad was erg ontspannen.

De eerste dag heb ik een gratis tour van het hostel door de stad gedaan waarbij we, natuurlijk, ook een kijkje namen bij de Circular Quay waar je uitzicht hebt op de beroemde Harbour Bridge en het Sydney Opera House. Ondanks dat er wat bewolking in de lucht hing was het uitzicht op de twee iconen van de stad nog steeds indrukwekkend. De Circular Quay was een levendig gebied met veerboten die af en aan voeren, toeristen die rondliepen en foto's maakten en mensen die tijdens hun lunch even buiten wilden zitten. In de rest van de stad zijn er naast de Botanic Gardens nog een aantal parken, er is één grote straat (George Street) waar veel winkels en kantoren zitten en natuurlijk is ook hier weer een Chinatown die vooral handig is voor goedkope goede maaltijden. De tweede dag was het een stukje beter weer en nam ik een veerboot naar Manly Beach die voor mij ook meteen als Harbour cruise dienst deed met goeie uitzichten op opnieuw de Harbour Bridge (die ik later ook nog ben overgestoken) en het Opera House. Manly Beach is een strand wat zomers vooral erg druk is maar aangezien de wind vanuit zee er nu op stond deed het weer een beetje Hollands aan en zat zonnebaden er niet in. Gelukkig waren er palmbomen en het blauwe water die me eraan herinnerde dat ik niet in Bloemendaal was. De laatste dag was het mooiste met volop zon waardoor vooral de parken en de Circular Quay nog mooier waren en de sfeer misschien ook nog wel beter. Naast in de stad rond hangen heb ik deze dag ook gebruikt voor een ritje naar het populaire Bondi Beach waar de zee vol zat met surfers die van de mooie dag handig gebruik maakten.

In Sydney had ik ondertussen via een reisorganisatie ook mijn andere trips aan de East Coast geboekt want er stonden weer een paar dingen te wachten die zonder tour niet te bezoeken waren. Inmiddels had ik ook een pas voor de Greyhound bus gekocht waarmee ik de ruim 2600 km naar Cairns omhoog zou gaan reizen. De eerste stop was Byron Bay waar ik na 's nachts 12 uur lang in de bus te hebben gezeten in de ochtend aankwam. Byron Bay is een backpackers oord aan de kust waar de sfeer dus ook heel laid-back en hippie achtig is. Overdag heb ik een stuk langs de kust omhoog naar de vuurtoren gelopen wat ook meteen het meest oostelijke punt van het Australische vaste land is. 's Avonds kwam het stadje pas echt tot leven. Samen met wat jongens die ik in het hostel had ontmoet hebben we ergens een biertje gedronken terwijl even verderop twee jongens met een gitaar live muziek maakten, er naast ons een vuurkorf stond te knisperen en over de daken van de huizen het licht van de vuurtoren af en toe voorbij flitste... Veel ontspannender kan niet! Na de avond in een andere bar te hebben afgesloten moest ik de volgende ochtend alweer vroeg op om door te gaan naar Brisbane. Van Brisbane had ik helemaal niet veel verwacht, ik dacht dat het een beetje hetzelfde zou zijn als Adelaide maar dat viel alles mee! Het was een leuke stad die duidelijk wat kleiner was (we hebben het nog steeds over 2 miljoen mensen maar in ieder geval een stuk minder dan de giganten Sydney en Melbourne). De stad ligt aan het water en ook hier is weer veel groen aanwezig. Opnieuw was het vol met mensen die aan het sporten of met andere buiten activiteiten bezig waren. Net als in Sydney vond ik ook hier de sfeer weer heel ontspannen ondanks dat het nog best een drukke stad was. Meer dan wat rondlopen en de toerist uithangen heb ik eigenlijk niet gedaan. Opnieuw bracht ik maar één nacht door waarna ik weer terug naar het busstation ging om door te reizen naar Noosa.

Noosa is ook een soort backpackersresort aan de kust met een mooi strand dat beroemd is om zijn geweldige surfgolven. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk Byron Bay leuker vond maar een plus voor Noosa is dat het grenst aan een National Park waardoor je een mooie wandeling langs de kust en door het regenwoud kunt maken. Ook een voordeel was dat het weer geweldig was, eerder was er een storm en minimaal een week van regen voorspeld maar een front dat plotseling vanuit Nieuw-Zeeland was komen opzetten heeft dit verdreven en ineens stond er een week van zon te wachten! Na één dag in het hostel te zijn bijgekomen van de laatste drukke dagen en de andere op het strand te hebben doorgebracht pakte ik alweer mijn spullen in en reisde ik door naar Hervey Bay waar weer eens een tour stond te wachten.

De tour ging dit keer naar Fraser Island, een eiland wat eigenlijk niet meer is dan één grote zandbank van 120 bij 15 km gevuld met het enige regenwoud ter wereld wat op zand groeit en een aantal meren waarvan het water door de wrijving met het zand perfect gezuiverd is en kristalhelder is. De tour die ik had geboekt was anders dan andere tours waarbij je met een groep in een bus vervoerd wordt, dit was een zogenaamde 'tag along' tour waarbij we met 3 four wheel drive auto's over de dirtroads dwars door het eiland en over het strand(!) heen croste. De voorste auto werd bestuurd door de guide en de twee erachter door mensen van de groep die een rijbewijs in bezit hadden en boven de 21 waren... Ik zat in de tweede auto met een Engelse jongen die mocht rijden en 5 dames uit Duitsland die onder de 21 waren en dus niet mochten rijden. De Engelse jongen wisselde gedurende de drie dagen die de tour duurde met mij de plek achter het stuur af en het was echt supergaaf! Ik had sinds de V.S. al niet meer gereden (wat één van mijn favoriete bezigheden is) maar met een 4x4 over de dirtroads en over het strand scheuren terwijl ik aan de rechterkant van de auto zat met de versnellingspook in mijn linkerhand maakte dat zeker goed!! Daarnaast hadden we ook nog een leuke groep mensen, waren vooral de meertjes die we bezochten prachtig en was het water verkoelend in de brandende zon. We hebben er niets van gemerkt dat het hier 290 dagen per jaar regent want meer dan een paar wolkjes waren er niet te bekennen!

We kampeerden op nog geen 100 meter van de zee vandaan dus in slaap komen was met dat ontspannende geluid geen probleem. Een douche was niet aanwezig maar het water in de meertjes was zo zuiver en het zand zo dun dat je je daarmee eigenlijk prima kon wassen voor de twee dagen. Fraser is ook beroemd (of berucht) om de genorme populatie van Dingo's die het eiland bevolken en na er overdag al een aantal gezien te hebben kwamen er 's avonds ook een aantal tot op enkele meters van ons kamp vanwege de geur van het vlees op onze barbecue. Die moesten we met stokken en stenen wegjagen want ondanks dat het prachtige beesten zijn wil je niet hebben dat ze weten dat er eten in je kamp te vinden is want erg vriendelijk zijn ze niet... Gelukkig zijn we uiteindelijk zonder kleerscheuren weer op de boot teruggekeerd en heb ik ook voor het eerst in mijn leven een stuk aan de linkerkant van een gewone weg gereden. Zeker vanwege het 4x4 rijden in de Toyota Land Cruiser was dit één van de betere ervaringen van mijn reis tot nu toe!!

Inmiddels is echt het laatste deel van mijn trip aangebroken! Er staan me nog een paar activiteiten te wachten maar het laatste verslag kunnen jullie binnenkort vanuit Nederland verwachten...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 28698

Voorgaande reizen:

09 Januari 2017 - 14 Februari 2017

Panama, Costa Rica en Nicaragua

07 November 2011 - 20 Februari 2012

Mijn trip rond de wereld

Landen bezocht: