San Cristobal de Las Casas, Palenque en Yaxchilan - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu San Cristobal de Las Casas, Palenque en Yaxchilan - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu

San Cristobal de Las Casas, Palenque en Yaxchilan

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

07 Januari 2012 | Mexico, Mérida

Alweer een update! De eerste van 2012 terwijl de eerste twee maanden van mijn reis er al op zitten. Als jullie vinden dat ik teveel post moeten je het maar aangeven ;) Mijn tijd in Mexico gaat hard dus ik maak in hoog tempo veel mee en een blog schrijven is wel een handige manier om het ook voor mezelf te verwerken... Binnenkort zit ik in Cuba dus dan zullen jullie een stuk minder van mij horen ;)

Ik ben inmiddels dus flink doorgereisd en aangekomen in Mérida in het zuid-oosten van Mexico. Maar laat ik bij het begin beginnen; Puerto Escondido is erg goed bevallen! Meer dan zon, zee en strand is het inderdaad niet geworden en oud&nieuw vieren in de warmte was bijzonder en heel leuk! We hebben op oudejaarsavond met een groep mensen van het hostel een uitgebreide barbecue gehad waarna we met champagne vast een toost deden op het nieuwe jaar. Daarna zijn we richting Zicatela gegaan, een strand waar in de buitenlucht op het zand allerlei feesten waren georganiseerd. Uiteindelijk bleef ik daar met een groepje van 5 Mexicanen (1 medewerker van het hostel en 2 vrienden van hem die voor oud&nieuw waren over gekomen en 2 meiden die in Puerto Escondido op vakantie waren) hangen en heb ik dus een echt Mexicaans nie uw jaar gehad.

Op 1 januari heb ik verder niet veel meer gedaan dan in een hangmat slapen. een boek lezen en wat internetten op mijn laptop. Om 19:30 die avond vertrok mijn nachtbus naar San Cristobal de Las Casas waar ik na een nacht goed slapen om 7 uur 's ochtends aankwam. San Cristobal was een mooi klein plaatsje waar behalve wat rondlopen en rondkijken niet heel veel te beleven was. De stad werd in 1994 wereldnieuws toen het lokale links activistische Zapatistisch Nationaal Bevrijdingsleger (Spaans: Ejército Zapatista de Liberación Nacional, EZLN) deze stad en een paar omliggende dorpen voor een aantal dagen overnam. Als je door het gebied, wat het armste van heel Mexico is, heen rijdt zie je dat de Zapatista's nog steeds veel aanhang en zelfs complete eigen dorpen hebben.

Na één nachtje pakte ik alweer de volgende bus die via weer een mooie route door de bergen richting Palenque ging. Palenque zelf een stadje van niks alleen maar gebouwd voor toeristen die de nabijgelegen gelijknamige ruïnes komen bekijken. Dat was ook de reden dat ik er was maar de eerste nacht verbleef ik niet in de stad Palenque zelf maar in El Panchan, een klein oord met verschillende Cabañas (hutjes) waar je de nacht door kunt brengen. En dus sliep ik die nacht in een eigen hutje midden in the jungle met (de hutjes hadden geen ramen maar alleen horren) alleen de geluiden van dieren om me heen, een aparte maar gave ervaring! Uitgerust en wel kon ik de volgende ochtend aan een drukke dag beginnen waar ik eerst de Maya ruïnes van Palenque aandeed. Palenque ligt in het meest regenachtige gebied van Mexico wat dus als voordeel heeft dat het midden in een schitterende groene jungle ligt. Dat en dat het nog iets meer in tact is dan de andere ruïnes die ik bezocht heb maakte het toch weer een indrukwekkende ervaring. Na Palenque ging ik naar Misol-Ha; een grote waterval even verderop in diezelfde jungle. Het leuke aan deze waterval was dat je in een soort halve grot ook achter de waterval kon kijken. Na hier een uurtje te hebben doorgebracht was het tijd voor activiteit nr. 3 van de dag: Agua Azul. Dit waren meerdere kleine watervallen die over een groot gebied naar beneden stroomden. Normaal schijnt het water hier mooi blauw (Agua Azul = letterlijk blauw water) van kleur te zijn maar ik had pech want het had die nacht geregend waardoor het water op veel plekken bruin gekleurd was.

Die avond besloot maar om toch weer in een hostel in Palenque zelf te slapen (toch iets goedkoper) en de volgende dag besloot ik na lang twijfelen om met een tour mee te gaan naar Bonampak en Yaxchilan weer twee Maya ruïnes. Ik twijfelde omdat ik al zo veel ruïnes had gezien en niet wist of het iets toe zou voegen maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb! Om 6 uur 's ochtends werd ik door een busje opgehaald en na onderweg ontbijt te hebben gehad kwamen we 4 uur later aan bij een plek waar we in een klein bootje de Usumacinta rivier op gingen, dit is de enige manier om Yaxchilan wat dus écht midden in de jungle ligt te bereiken. Na een klein half uurtje varen kwamen we aan bij de ruïnes waar je behalve de geluiden van verschillende exotische vogels, die je ook voorbij zag vliegen (zoals o.a. de Toekan), niets hoorde. Terwijl ik in mijn eentje over een klein paadje naar boven klauterde om wat hoger gelegen ruïnes te zien brak er boven mij ineens een hels kabaal uit wat zich heel snel door het bos verspreidde en lang aanhield. Wat blijkt, de jungle wordt hier bevolkt door veel brulapen! Het geluid wat die beesten maken is enorm indrukwekkend en ik kreeg er (ondanks de warmte) kippenvel van maar het was vooral enorm gaaf! Na een tijdje gezocht te hebben kon ik er een aantal hoog in de toppen van bomen zien zitten. Toen ik later weer verder ging hoorde ik ineens het gekrijs van andere apen en zag ik in de bomen een groep slingerapen die elkaar, inderdaad met hun staart en poten van boom naar boom slingerend, achterna zaten. In een dierentuin geef ik nooit zoveel om dieren maar om ze zo in het wild te zien gaf toch wel een enorme kick! Ik had ook eerlijk gezegd toen ik uit Nederland vertrok niet verwacht tijdens deze trip apen in het wild te zien...

Toen we met het bootje weer teruggekeerd waren en lunch gehad hadden gingen we naar Bonampak waar ze zeker ook mooie ruïnes hadden maar het kon nooit Yaxchilan overtreffen. Wat hier wel leuk was om te zien was dat in een deel van het gebouw een stuk van de muurschilderingen nog in tact waren terwijl die tot zover bij alle andere ruïnes zo goed als verdwenen zijn. Na een rit van ruim drie uur terug naar het hostel heb ik nog even wat gedronken met wat mensen daar voordat ik om 23:00 uur weer in de nachtbus stapte richting Mérida waar ik nu dus een dag zit. Het is een aardig stadje en het weer is lekker dus ik heb gister vooral bij zitten komen van de dagen ervoor en vandaag ga ik waarschijnlijk naar de Cenotes van Cuzuma! De tijd vliegt voorbij, ik heb nog maar 9 dagen over voordat ik op het vliegtuig richting Cuba stap... Voor die tijd kom ik vast nog wel met een nieuwe update dus tot dan!

  • 07 Januari 2012 - 17:25

    Sanne:

    Je kunt nooit te veel schrijven! Het is elke keer ontzettend tof (en een tikje jaloersmakend) om te lezen wat je allemaal mee maakt en wat je er van vindt:)

    Heel erg veel plezier nog!

  • 07 Januari 2012 - 17:35

    Lily:

    Tjee, mooi verhaal weer en wat heerlijk dat we weer mee mogen genieten van je ervaringen. Het is heel bijzonder wat je allemaal meemaakt. Dank je voor de post! Die nachtbussen die lijken me wel echt een uitkomst. Dat je daarin kunt slapen is relaxed en scheelt je weer een overnachting. Nog veel plezier en liefs voor jou!

  • 09 Januari 2012 - 07:40

    Michiel:

    Hoi Pieter, Je schrijft niet te veel hoor! en goed dat je jezelf ook laat fotograferen op die mooie lokaties anders zou ik bijna denken dat je niet zelf op al die mooie plaatsen bent geweest..... Prachtig. Tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 28698

Voorgaande reizen:

09 Januari 2017 - 14 Februari 2017

Panama, Costa Rica en Nicaragua

07 November 2011 - 20 Februari 2012

Mijn trip rond de wereld

Landen bezocht: