San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

22 November 2011 | Verenigde Staten, San Francisco

De tweede week zit er alweer op! Deze ging voor mijn gevoel een stuk sneller dan de eerste maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik nu op één plek ben gebleven. San Francisco is me prima bevallen! Net zoals de meeste Nederlanders die er geweest zijn voelde ik me eigenlijk meteen thuis in de stad, het is een atypische Amerikaanse stad waardoor het iets toegangelijker aanvoelt dan bijvoorbeeld Seattle. Het weer zat mee want het kan hier in november best veel regenen maar ik had de meeste dagen een zonnetje en de temperatuur was rond de 20 graden, perfect geschikt om de stad te verkennen.

Nadat ik aangekomen was met de trein was ik toch best moe en om niet meteen in slaap te vallen ben ik maar random door de stad gaan lopen. Uiteindelijk kwam ik aan bij Fishermans Warf, duidelijk het meest toeristische gedeelte van de stad vol met souvenirwinkels, dikke Amerikanen en een hoop Aziaten... Ik ben dus maar snel doorgelopen langs de pier tot een rustiger stuk waar ik voor het eerst uitzicht had op de beroemde Golden Gate Bridge. En ik moet eerlijk zeggen, eigenlijk was ik totaal niet onder de indruk van de brug, dat kan natuurlijk komen omdat je hem al zo vaak op tv, internet e.d. hebt kunnen zien. Toen ik 's avonds toch doodmoe van de treinreis (en de wandeling van toch weer een dikke 2,5 uur door de stad) in mijn kamer aankwam bleek ik geen roommates, en dus een kamer voor mezelf, te hebben! Dat kwam prima uit en was ook wel een keer relaxed. Het is duidelijk laagseizoen dus alleen in de weekenden stroomt de stad vol met toeristen terwijl het doordeweeks rustig is.

De tweede dag besloot ik om meteen maar weer lekker actief te zijn en een fiets te huren. Dit was helemaal niet zo duur en de stad bleek (naar Amerikaanse maatstaven) best fietsvriendelijk. Automobilisten houden goed rekening met je en er zijn af en toe zelfs speciale fietspaden. De bewegwijzering is alleen niet geweldig waardoor ik af en toe ineens op wegen terechtkwam die in de Tour de France waarschijnlijk een klim in de eerste categorie zouden zijn... Gelukkig had ik een goeie kaart en instructies gekregen waardoor ik uiteindelijk meestal wel weer op het goeie pad terechtkwam. In de stad was het in eerste instantie best warm maar hoe meer ik via het Golden Gate park richting de kust afzakte hoe koeler het werd. Ineens kwamen er ook wat wolken mist voorbij en toen ik eenmaal bij Ocean Beach aankwam bleek de bekende zeemist waarin ook de Golden Gate Bridge vaak gehuld gaat volop aanwezig te zijn. Er was dus wel wat beach te zien maar de 'ocean' was nergens te bekennen. Het had wel wat bijzonders toen ik langs de kustlijn omhoog fietste richting de brug. Terwijl ik onder me niets anders zag dan mist hoorde ik de zee tegen de kliffen aanbeuken en in de verte kon je constant de misthoorns van schepen en van de Golden Gate Bridge horen. Toen ik bij de brug zelf aankwam wist ik niet eens zeker of hij er wel was want er was alleen een weg die in het niets verdween. In eerste instantie vond ik het wel jammer maar eenmaal op de brug was het toch wel gaaf om die grote kabels in het niets te zien verdwijnen en onder je nu onwijs hard de misthoorns van een schip en die van de brug zelf te horen. Ook moest ik op de brug terugkomen van mijn eerdere constatering dat de brug niet indrukkwekkend was, je kon de grootsheid toch voelen en het was toch wel even iets dan andere bruggen en juist die mist gaf het nog een extra speciaal tintje. Eenmaal aan de andere kant kreeg ik helemaal een spectaculair beeld op de brug, terwijl de mist langzaam over een heuvel heen schoof kwam de eerste groter staander net uit de mist en erachter kwamen de toppen van de wolkenkrabbers van San Francisco boven een wit wolkendek uit. Na hier even van te hebben genoten heb ik nog 4 uur verder de bossen in gefietst. Uiteindelijk kwam ik weer terug bij de brug waar de mist nu vrijwel compleet was verdwenen, het was leuk om er ook een keer overheen te fietsen terwijl je de grootsheid helemaal kon ervaren en je het water ver beneden kon zien.

De rest van de week heb redelijk rustig aan gedaan en me vermaakt met het bekijken van allerlei andere (toeristische) hoogtepunten zoals het voormalig gevangenis eiland Alcatraz, het uitzicht over de stad vanaf Twin Peaks en het bekijken van de verschillende wijkjes zoals Castro etc. Op donderdag organiseerde het hostel een pub crawl waarmee ik besloot mee te doen. Zo verkende ik met een leuke groep mensen voor het eerst het Amerikaanse nachtleven (wat al om 2 uur stopt..). De volgende dag was er een gratis tour door de wijk Chinatown. Dit was een leuke en boeiende tour waarin we een bezoek brachten aan 2 tempels (een Boedhisstische en eentje van een eigen Chinese religie) die gewoon op de bovenste verdieping van een woonhuis zaten. Verder gingen we naar een fabriek waar ze handmatig gelukskoekjes maakten en kregen we een uitgebreide workshop en proeverij over Chinese theeen. Deze werd zo boeiend en bevlogen gebracht dat zelfs ik het interessant vond terwijl thee normaal toch niet zo mijn interesse heeft. Diezelfde avond ben ik nog met een groepje (die ook met de pubcrawl mee waren) in Chinatown wat wezen eten, de volgende dagen zou ik met drie van hun (2 Amerikanen en een Ier) nog veel meer optrekken.

Al met al is San Francisco dus uitstekend bevallen en voor het eerst tijdens de reis vind ik het echt jammer dat ik een plek moet verlaten. Het was de bedoeling dat ik nu in Yosemite zou zitten ware het niet dat de Rabobank roet in het eten moest gooien... Mijn Creditcard limiet is ineens zonder bericht naar beneden bijgesteld waardoor ik er niets meer mee kon betalen. Natuurlijk kon de creditcard maatschappij er niets aan doen en moest ik dus wachten tot het hier 11 uur 's avonds was en bij jullie ochtend voordat ik het eindelijk kon oplossen. Gelukkig had ik een super relaxte autoverhuurder die vooral veel aan jongeren verhuurt en dit vaker mee heeft gemaakt. Ze waren erg behulpzaam en maakten er totaal geen probleem van, de dag dat ik de auto niet heb wordt ook niet in rekening gebracht. Inmiddels heb ik met de bank gebeld en is het allemaal opgelost dus we gaan morgen (en voor Nederland dus vandaag) een nieuwe poging wagen! Voordeel was ook dat ik nu nog een rustig dagje in SF had waardoor ik nog een paar dingen kon zien waar ik eerder niet de tijd voor had gehad dus echt erg vond ik het ook niet.

  • 22 November 2011 - 08:35

    Laura:

    Wajo, die foto's! Mooi! :D

  • 23 November 2011 - 03:21

    Pieter Verhoeven:

    Thanks!

    Ik heb er nog wat meer bijgezet ;)

  • 23 November 2011 - 07:02

    Lily:

    Klinkt toch helemaal niet vervelend dit allemaal.
    Weer leuk om te lezen, en het bevestigd mijn idee dat SF een geweldige stad is.
    Kan me zo voor stellen dat opbreken niet makkelijk is, maar ach er liggen nog meer avonturen in het verschiet.
    Geniet nu maar van de vrijheid van het rondrijden in een auto (ook niet verkeerd!)
    XX

  • 23 November 2011 - 10:45

    Michiel:

    Hoi Pieter,
    Ik heb nu wel je hele verslag van SF gelezen. de eerste was te lang ben ik aan begonnen maar niet afgemaakt.Ik moet ook een beetje werken.Maar het verslag van SF is mooi. Misschien leuk te weten, hier hebben we ook mist.Evenveel of meer plezier op je volgende bestemming als nu in SF!
    Groeten Michiel

  • 24 November 2011 - 21:39

    Femmeke:

    Jaap heeft mij toegevoegd dus ik krijg ook je reisverslag! Geweldig, hoe je schrijft, wat je meemaakt, en je foto´s!!!Josephine was ook erg enthousiast! Veel geluk, plezier en mooie ervaringen! Ik kijk uit naar je volgende verslag! Groetjes (tante ha ha) Femmeke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 28698

Voorgaande reizen:

09 Januari 2017 - 14 Februari 2017

Panama, Costa Rica en Nicaragua

07 November 2011 - 20 Februari 2012

Mijn trip rond de wereld

Landen bezocht: