Deel II - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu Deel II - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Pieter Verhoeven - WaarBenJij.nu

Deel II

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

27 Januari 2017 | Costa Rica, Fortuna


Toen ik direct na het schrijven van mijn eerste stuk verdwaald op jacht ging naar voedsel liep ik vrij snel tegen Michiel en Jozefien aan die, eerder dan verwacht, net waren aangekomen.

Nadat ze hun spullen in het hostel hadden gedropt besloten we dat we wel een visje verdiend hadden welke bij het strand opaten. Naast het mooie strand Is Montezuma ook bekend vanwege de gelijknamige watervallen die uiteraard ook met een bezoekje vereerd moesten worden. De tocht over rotsen en door een beekje bleek pittiger dan verwacht, maar was het uiteindelijk meer dan waard. Waar de zee eerder nog uit halflauwe soep bestond was dit water heerlijk verkoelend. De dag werd uiteindelijk afgesloten met pizza en bier.

De volgende ochtend, nog geen 12 uur nadat ik zeer verbaasd hadden gereageerd op het feit dat zowel Michiel als Jozefien nog niet ziek was geworden tijdens hun reis, had jozefien fulltime toiletdienst. Een gevalletje 'firing from both ends' die dusdanig was dat er besloten werd een dokter te bezoeken. Nadat Jozefien een uur aan een infuus had gehangen om uitdroging te voorkomen en wat medicijnen toe te dienen konden we onze weg vervolgen naar Santa Teresa, een ander strandplaatsje verderop.

Terwijl Jozefien lag uit te zieken gingen Michiel en ik een rondje dorp doen, zwemmen in de verkoelende (een stuk beter dan Montezuma) zee en genieten van een welverdiend biertje aan het strand. Iets wat we een dag later weer deden, met als verschil dat we nu een deel van de tijd met z'n drieën waren en we een surfboard hadden gehuurd om in zee mee te klooien.

Op maandag namen we nog samen de veerboot waarna het tijd was om weer afscheid te nemen. Terwijl zij verder richting het zuiden gingen vervolgde ik mijn weg naar Monteverde. Een weg die opnieuw prachtig bleek te zijn, Netflix of ander vermaak heb je hier tijdens de busreizen duidelijk niet nodig.

In Monteverde aangekomen heb ik op advies van Michiel een nighttour geboekt. Een tocht door het bos en de jungle waar je veel dieren kon spotten die overdag inactief zijn. Zo hebben we een tarantula gezien en een aantal luiaarden die net aan hun avondeten waren begonnen, een vipersnake, verschillende vogels, apen en nog veel meer. De grootste uitdaging was het om de dieren, wanneer ze eenmaal gevonden waren, in het donker op foto vast te leggen. Dichter bij een Pokémon Go ervaring zal ik nooit komen...

De volgende dag was het tijd om het Monteverde Cloud Forest in te trekken. Dit deed ik samen met Sam, een Brit die ik eerder in San José had ontmoet en in hetzelfde hostel bleek te zitten en Isaac, een Amerikaan die ik tijdens de nighttour had ontmoet. De hike was af en toe best pittig, maar met name de uitzichten bovenin het park op het uitgestrekte berglandschap met de voorbijtrekkende wolken was het meer dan waard. 's middags zijn we nog voor een tour bij een koffie- en chocolade plantage langs gegaan waar we vooral genoten hebben van de vele samples en de dag werd afgesloten met een bbq waar we vrijwel het hele hostel bij betrokken.

De volgende plek die op mijn lijstje stond was het dorp La Fortuna en de naastgelegen Arenal vulkaan. Isaac had dit ook op de planning staan dus besloten we samen die kant op te reizen. Eerst moesten we me een shuttlebus over onverharde wegen door het berglandschap heen envervolgens met een boot het meer naast de Arenal vulkaan over waarna we in La Fortuna aankwamen. Dit dorp dankt haar naam aan het feit dat bij een uitbarsting van de Arenal vulkaan vorige eeuw de lava de andere kant op stroomde en daar voor enige doden zorgde en dit dorp ontzag.

De belangrijkste activiteiten in dit gebied bestaan uit hotsprings en hiken. Dat laatste kun je in verschillende intensiteiten doen en wij moesten uiteraard voor de zwaarste (en mooiste) gaan. Een hike van in totaal 10 uur waarbij je de inactieve Cherro Chato vulkaan opklimt. Een steile, zware route die door de hitte er niet veel makkelijker op wordt. Eenmaal boven aangekomen heb je wel prachtig uitzicht op Arenal. Daarnaast kun je, na weer een zware route, een mooi kratermeer bezoeken. Aan het eind van de steile afdaling naar beneden wachtte ons nog een verkoelende duik in een waterval, uitzicht op weer een mooie zonsondergang en uiteindelijk de spieren wat rust gunnen in een 'hot river' die door vulkanische activiteit verwarmd wordt.

Diezelfde rivier bezochten we de volgende dag met een aantal anderen uit het hostel nog een keer, daarvoor heb ik nog een gave Canopy (zipline) tour door het cloud forest naast Arenal gedaan. Hiermee had ik ook het gedeelte in Costa Rica tot een goed einde gebracht, de volgende stop zou in Nicaragua zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Fortuna

Panama, Costa Rica en Nicaragua

5 weken door midden Amerika trekken!

Recente Reisverslagen:

13 Februari 2017

Laatste week!

06 Februari 2017

Vulkanen op z'n Nicaraguaans

01 Februari 2017

Nicaragua

27 Januari 2017

Deel II

20 Januari 2017

Eerste 1,5 week
Pieter

Actief sinds 24 Okt. 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 28676

Voorgaande reizen:

09 Januari 2017 - 14 Februari 2017

Panama, Costa Rica en Nicaragua

07 November 2011 - 20 Februari 2012

Mijn trip rond de wereld

Landen bezocht: